Taina ugerii cu Sfantul Mir

Cand se savarseste Taina Ungerii cu Sfantul Mir?

După săvârșirea Botezului, pe când pruncul se află în braţele naşului, preotul săvârşeşte Taina Mirungerii sau Taina Ungerii cu Sfantul Mir, ungând pruncul proaspăt botezat cu Sfântul Mir, rostind în acelaşi timp o rugăciunea.

Ce este Sfantul Mir?

Este untdelemnul amestecat cu mirodenii (are 57 de esente aromatice), pregătit (fiert) după o rânduială anumită în fiecare an, în primele trei zile din săptămâna Patimilor şi sfinţit de către Patriarhul ţării, in joia mare, la Liturghie. Se împarte episcopilor şi tuturor bisericilor. Prin mulţimea mirodeniilor din care e făcut, el închipuie mulţimea şi felurimea darurilor şi puterilor Sfântului Duh. Sfântul Mir e folosit nu numai la a doua Taină, după Botez, ci şi la sfinţirea antimiselor şi a bisericilor.

Cum se face ungerea cu Sfantul Mir?

După săvârşirea Botezului, preotul citeşte îndată o rugăciune în care îi cere lui pe Dumnezeu să-l învrednicească pe noul botezat de darul ungerii cu Sfântul Mir şi de împărtăşirea cu Sfintele Daruri. Apoi îl unge cu Sfântul Mir, făcându-i semnul crucii: la frunte, pentru sfinţirea minţii şi a gândurilor; la ochi, nări, gură şi urechi, pentru sfinţirea simţurilor; la piept şi pe spate, pentru sfinţirea inimii şi a dorinţelor; la mâini şi pe picioare, pentru sfinţirea faptelor şi a căilor creştinului.

De fiecare dată preotul spune cuvintele: „Pecetea darului Sfântului Duh. Amin”. Aceste cuvinte sunt luate din a doua epistolă a Sfântului Apostol Pavel unde spune: „Iar cel ce ne întăreşte pe noi împreună cu voi intru Hristos şi ne-a uns pe noi, Dumnezeu este, Care ne-a şi pecetluit pe noi şi a dat arvuna Duhului intru inimile noastre” (2 Co 1, 21-22).

Ungerea aceasta este deci semnul darului Sfântului Duh, Care S’a pogorât în chip văzut aspura Mântuitorului şi asupra Sfinţilor Apostoli şi Care acum ni se dă şi nouă, după Botez, în chip nevăzut. Prin ungere, noul botezat este un nou hristos, adică uns al Domnului.

Cum se savarseste inconjurarea mesei botezului?

Slujitorii, împreună cu naşul şi pruncul, înconjoară de trei ori cristelniţa şi masa pe care este Sfânta Evanghelie, cântând imnul: „Câţi în Hristos v’aţi botezat, în Hristos v’aţi şi îmbrăcat”. Această încojurare, in formă de horă, este semnul bucuriei Bisericii pentru primirea în sânul ei a unui nou credincios al lui Hristos. După aceasta se citeşte Apostolul din Epistola către Romani (6, 3-11), în care Sfântul Apostol Pavel arată însemnătatea şi efectele Botezului, apoi Evanghelia de la Sfântul Matei (28, 19-20), în care se cuprind cuvintele prin care Mântuitorul a întemeiat Taina Botezului.

De de se face spalarea pruncului dupa ce a fost uns cu Sfantul Mir?

După ce preotul rosteşte mai multe rugăciuni pentru păstrarea neştirbită a darurilor Botezului şi Sfântului Mir în noul botezat, udă în apă faşa pruncului şi stropeşte întâi faţa acestuia, apoi spală toate locurile unde a fost uns cu Sfântul Mir, ştergând Mirul rămas, pentru a-l feri de o eventuală pângărire.

După alte rugăciuni, preotul taie cruciş câteva fire din creştetul pruncului şi le pune în cristelniţă rostind cuvintele: „Se tunde robul (roaba) lui Dumnezeu (N) în numele Tatălui.,.” etc. La popoarele vechi, părul capului era privit ca un semn al puterii şi tăriei bărbăteşti; de aceea tunderea lui închipuie predarea desăvârşită a noului botezat în stăpânirea şi sub ascultarea lui Dumnezeu, intru Care s’a botezat şi Care-i este de acum cap sau conducător. Fiind făcută cruciş, tunderea lui alcătuieşte şi o pârgă sau o jertfă a trupului omenesc, adusă lui Hristos, de aceea părul tăiat nici nu se aruncă oriunde, ci se pune în loc curat, de obicei în cristelniţă.

Cum se termina slujba botezului ?

Se termină cu o scurtă ectenie întreită pentru prunc şi pentru naş, după care se face otpustul. Preotul îl împărtăşeşte apoi pe prunc cu Sfintele Taine în faţa uşilor împărăteşti. Astfel, după ce pruncul s’a curăţit de păcatul strămoşesc prin Botez şi după ce, apoi, a dobândit pecetea darului Sfântului Duh, primeşte Sfânta Impărtăşanie, căci aceasta este sfârşitul şi coroana Tainelor; prin ea noul creştin se uneşte desăvârşit cu Hristos, devenind astfel mădular deplin şi adevărat al Bisericii, Trupul lui Hristos.

După cum am văzut, Botezul şi Mirungerea sunt Taine ale Bisericii, adică dintre cele mai importante şi mai sfinte evenimente din viaţa noastră. Pentru aceasta, ele trebuie să se săvârşească cu evlavie, linişte, străpungere de inimă şi simplitate (adică, nu cu mare fast și tărăboi).

Cos cumparaturi
0