Taina sfanta a botezului

În Biserică Ortodoxa, în Biserică Catolica și în Bisericile Vechi Orientale botezul reprezintă una din cele șapte taine (sacramente).  În religia ortodoxă taina sfanta a botezului se facea la patruzeci de zile de la nașterea copilului, însă în ultimii ani, această perioadă a început să varieze într-atât încât pruncii sunt botezati uneori si la varsta de un an.

Știm cu toţii că ne botezăm pentru a ni se ierta păcatele. Copiilor mici- păcatul strămoșesc iar adulților păcatele pe care le-au săvârșit până în momentul botezului. Scufundarea omului în apă reprezintă cufundarea omului vechi și ridicarea/ nașterea omului nou prin puterea Duhului Sfânt.

Asemeni tradiției înconjurării bisericii de 3 ori în Noaptea Învierii, și cristelnița se înconjoară tot de trei ori, cercul semnificând unitatea și continuitatea credinței în Dumnezeu. Scufundarea copilului, tot de trei ori, în apă simbolizeză purificarea sufletului acestuia, iertarea păcatelor și făgăduința credinței în Dumnezeu.

După acest moment, copilul este îmbrăcat cu haine noi, de cele mai multe ori albe, simbol al puritătii, dar nu numai. In epoca moderna in care traim, hainutele de botez pot fi colorate sau chiar pictate.

Ce aducem la biserica pentru taina sfanta a botezului:

Pentru slujba de botez, părinții bebelușului trebuie să aducă la biserică ulei și vin pentru ungere și împărtășanie. Pot aduce și prăjituri și șampanie, că să celebreze acest moment plin de bucurie.

Lumânarea de botez reprezintă lumina din sufletul fiecărui prunc botezat și este obligația nașului. Potrivit obiceiului, lumânarea trebuie să fie împodobită cu flori de crin, frunze de ferigă și floricele din floarea miresei. Crinul este cunoscută de toți credincioșii că fiind floarea Maicii Domnului, în timp ce ferigă se pune pentru că puncul să aibă spor și să fie sănătos că bradul. Mai mult, florile din floarea miresei se pun pentru că pruncul să nu aibă cununii legate. Asta potrivit obiceiului. In zilele noastre, lumanarile se impodobesc cu flori din materiale textile, sau chiar jucarii din plus. In functie de tematica botezului.

 Trusoul pentru botez, care include

  • Prosopul mare de botez este de obicei de culoare alba, dar poate fi ivoire, bleu, roz sau vernil
  • Panza de mir sau crisma, ar trebui sa fie, conform traditiei, o bucata de panza alba, sfasiata, netivita. Atelierele care fac trusouri de botez fac panzele de mir tivite, dar la cererea voastra, le pot face netivite.
  • Panglica sau fașa de botez este de obicei de culoare albă, roz sau roșie pentru fetițe și albastră pentru băieți. În plus, această nu trebuie să fie nici scurtă pentru ca pruncul să nu se căsătorească prea repede, însă nici prea lungă pentru ca acesta să se căsătorească prea târziu.
  • Prosopul pentru maini impreuna cu sapunul– pentru preot.
  • Sticla de mir sau ulei sfintit
  • Un recipient mic– o cutiuță sau o sticluta pentru pus smocul de păr (prima suvita) pe care preotul îl taie

Ce inseamna botezul?

Cuvîntul “botez” provine de la cuvîntul grecesc “baptismos”, ce înseamnă scufundare. Așa dar, prin cufundarea în apă se produce aderarea noastră la Biserica lui Hristos.De aici si taina sfanta a botezului.

Semnul botezului cu apă a existat înainte de creștinism, ca și diferite ritualuri de purificare, practicate în religia veche ebraică, dar a dobîndit o semnificație deosebită cînd Ioan Botezătorul l-a botezat în apele rîului Iordan pe Hristos Isus.

Botezul este unul dintre riturile Bisericii Ortodoxe în care o persoană devine membru cu drepturi depline al Bisericii. Botezul se face o singură dată pentru o persoană. Botezul se face pentru a fi eliberat de orice păcat și pentru a fi mereu cu Dumnezeu.
Ritul botezului, adică scufundarea în apă, este foarte vechi. El simbolizează purificarea. Prototipul botezului creștin apare chiar și în timpul vieții pământești a lui Isus Hristos. Oamenii erau botezați ca semn al renunțării la păcatele lor. Proorocul Ioan a botezat la porunca lui Dumnezeu, iar Mântuitorul a fost botezat și El de Ioan, deși era fără păcat și nu avea nevoie de acest lucru. Dar botezul nu era încă văzut că un ritual.

Informatii preluate din publicatia De la lume adunate

Cos cumparaturi
0